Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Muurein aidatussa koulussa oli kuitenkin myönteinen meininki

Suonenjoen lukion erasmuslaiset tutustuivat viikon ajan istanbulilaiskoulun arkeen ja ja kaupungin nähtävyyksiin.

Suonenjoen lukiolaiset olivat Erasmus+ opintomatkalla Turkin Istanbulissa. Reissu toteutettiin 23.-29.10, kahdeksan oppilaan ja kahden opettajan voimin. Reissulle sattui mainiot sääolosuhteet näin suomalaisille, kun päivisin oli 17–21 astetta ja auringon laskeuduttua 13–17 astetta. Oppilaat yöpyivät isäntäperheissä eli paikallisten oppilaiden kodeissa, joissa oli mahdollisuus tutustua kulttuuriin lähemmin. Erasmus+ projektissa on mukana myös oppilaita Puolasta, Romaniasta ja Espanjasta. Ohjelmaa oli järjestetty päivisin koulun puolesta, ja iltaisin ohjelmaa järjestivät turkkilaiset opiskelijat.

Saavuimme Istanbulin lentoasemalle sunnuntaina noin neljän aikoihin iltapäivällä, josta pienen viisumihässäkän jälkeen lähdimme bussilla kohti Gaziosmanpasan koulua. Saavuttuamme koululle, lähdimme perheiden mukaan koteihin ja tutustuminen paikallisiin alkoi. Ensimmäisenä iltana osa kävi ulkona syömässä paikallisissa ravintoloissa, kun taas osa nautti oman isäntäperheensä valmistamia perinneherkkuja.

Maanantaina oli ensimmäinen koulupäivä, joka piti sisällään tutustumista kouluun ja muihin Erasmus+ projektin oppilaisiin. Koulun ulkonäkö oli monelle suomalaiselle hieman yllättävä näky, sillä se muistutti enemmän vankilaa kuin koulua. Koulu oli aidattu muureilla, joiden yllä oli piikkilangat. Portilla oli vartija ja koulun ikkunoissa kalterit. Karusta ulkomuodosta huolimatta koulussa oli positiivinen ja iloinen meininki, ja ulkomaalaiset oppilaat otettiin innolla vastaan.

Topkapi Royal palatsi häikäisi turistit loistollaan.

Koulussa tutustuttiin toisiimme paremmin muun muassa pelien ja leikkien avulla. Päivän aikana käytiin tutustumassa turkkilaiseen kulttuuriin kirjaston ja sen lähistöltä löytyvien modernien kulttuurikeskusten avulla. Koulun jälkeen oppilaat tutustuivat turkkilaiseen kulttuuriin perheissä yhteisen tekemisen merkeissä tai esimerkiksi viettäen aikaa oppilaiden kesken kaupungilla ja tutustuen toisiinsa paremmin.

Toisena päivänä pelattiin erilaisia ryhmäytymisleikkejä. Koulupäivän jälkeen oppilailla oli runsaasti vapaa-aikaa, jota he hyödynsivät eri tavoilla. Osa käytti aikansa shoppailuun kuuluisassa ostoskeskuksessa Zorlu Centerissä, kun taas toiset halusivat maistella katuruokaa ja viettää aikaa Galata Towerin maisemissa shoppaillen. Kierrellessä kaupunkia pystyi katselemaan ja kokemaan miljoonakaupungin vilskettä ja hälinää ja viettämään aikaa uusien ystävien kanssa sataman lähellä olevassa puistossa.

Keskiviikkona opiskelijat lähtivät hostiensa kanssa julkisilla kulkuvälineillä kohti Blue Mosqueta ja Hagia Sophiaa. Moskeija on Istanbulin suurin, jota koristaa kuusi minareettia. Vierailimme myös Yerebatan Sarayissa, muinaisessa komeassa veden säilytyspaikassa jota koristivat suuret koristellut pylväät. Paikallinen opas esitteli myös Hippodrome Square aukion muistomerkkeineen. Topkapi Royal palatsi häikäisi turistit loistollaan, ja palatsin upeasta puutarhasta avautui mahtavat näköalat mustanmeren salmeen. Palatsin yhteydessä oli matkamuistomyymälä ja museo, jossa oli sotakalustoa palatsin historian varrelta. Lopulta pääsimme näkemään kuuluisan bazaarin, jossa on yli 4000 kauppaa. Monille tarttui sieltä mukaan erilaisia matkamuistoja, joita sai yllättävän halvalla. Bazaarissa kiertelyn päätteeksi nautiskelimme turkkilaista teetä ja maistelimme paikallisia katuruokia.

Torstaina koulussa oli erilaisia aktiviteetteja ja pelasimme perinteisiä pihaleikkejä. Päivä oli monille viikon kohokohta, kun pääsimme illalla Bosborinsalmelle risteilylle ja juhlimaan. Risteilyllä näki Bosborinsalmen molemminpuoliset valot ja tunnelma oli loistava. Kuuluisan sillan alta kuljimme pariin otteeseen tanssien ja laulaen.

Perjantaina koulussa oli haikea mutta onnellinen ilmapiiri. Oli aika hyvästellä ystävät ja lauloimme projektilaulumme, jonka olimme yhdessä tehneet viikon aikana. Koulussa tarjoiltiin joka päivä perinteistä turkkilaista ruokaa edustava lounas ja kahvi, jolle turkkilaiset oppilaat olivat leiponeet paikallisia herkkuja. Ohjelman välissä oli myös vapaa-aikaa, jolloin pelasimme opiskelijoiden kanssa erilaisia pallopelejä sekä tutustuimme koulun muihin opiskelijoihin. Kokonaisuudessaan reissu oli aivan mahtava kokemus.

Suonenjoen lukio on ollut viimeisen kahden vuoden aikana mukana lähes kymmenessä kansainvälisessä projektissa. Pienessä lukiossa on suurempi mahdollisuus päästä näkemään maailmaa ja tutustumaan eri kulttuureihin.

Jutun ovat kirjoittaneet lukiolaiset Markkanen Onni, Kauppinen Tiina, Heikkinen Joanna, Hyvönen Ville, Kotta Miro, Simonen Aava, Ahmad Reem, Karkkonen Pekka.