Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Pääkirjoitus 27.9.2022 | Sisä-Savo tavoittaa viikoittain 15 000 lukijaa

Sanomalehdellä on väliä. Paikallislehti Sisä-Savo tavoittaa printti- ja digilehden kautta yhteensä 15 000 lukijaa viikoittain. Tämä käy ilmi Kansallisen Mediatutkimuksen 2022 tuloksista. Paikallislehden lukijat jakautuvat pääsääntöisesti viiden kunnan; Karttula (Kuopio) Rautalampi, Suonenjoki, Tervo ja Vesanto, alueille. Lehden sisältö painottuu kuntien ajankohtaisiin aiheisiin ja paikallisiin ilmiöihin. Lehti pyrkii kertomaan sisäsavolaisesta elämänmenosta niin arkisin kuin juhlallisinkin aihein. Paikallinen, tilattava lehti – jonka henkiset juuret ovat syvällä sisäsavolaisessa mielenmaisemassa – on haluttu ja tilattu media.

Sanomalehtien asema luotettavimpana mediana Suomessa on vahvistunut. Suomalaisista kolme neljästä pitää painettuja tai digitaalisia sanomalehtiä luotettavina. Asiantuntevuudessa sanomalehdet ottivat aimo harppauksen ylöspäin, jättäen toiseksi asiantuntevimman median, television, selvästi taakseen. Myös laadukkuudessa ero toiseksi tulleeseen on kasvanut selvästi. Tiedot ilmenevät IRO Researchin elokuussa tekemästä Tuhat suomalaista -tutkimuksesta.

Koko aikuisväestöstä 76 prosenttia luottaa painettuihin tai digitaalisiin sanomalehtiin. Seuraavaksi eniten luotetaan tv-kanaviin tai niiden verkkopalveluihin (59 %). Kolmanneksi sijoittuvat radiokanavat tai niiden verkkopalvelut (45 %). Tiedot käyvät ilmi Uutismedian liiton tiedotteesta.

Henkiset juuret ovat syvällä sisäsavolaisessa mielenmaisemassa.

Sanomalehti tavoittaa suomalaiset jokaisesta ikäryhmästä. Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT 2022) mittauksen mukaan 95 prosenttia 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista lukee sanomalehtiä. Lukumääränä tämä tarkoittaa yli 4,1 miljoonaa ihmistä. Sanomalehtien lukeminen on hyvin tasapuolista: sanomalehdet tavoittavat eri ikäisistä suomalaisista 90–97 prosenttia, eri ammattiryhmissä työskentelevistä 90–98 prosenttia ja eri tuloksista kotitalouksista 94–98 prosenttia. Asiasta tiedotti Uutismedian liitto.

Sanomalehtisisältöjä lukee digitaalisena 86 prosenttia suomalaisista. Yleisintä digilukeminen on 35–44-vuotiaiden ikäryhmässä, 94 prosenttia. Vähiten sanomalehtien digitaalisia kanavia käyttävät 65 vuotta täyttäneet, joskin heistäkin kolme neljästä lukee digitaalisia sanomalehtiä joko paperilehden ohella tai pelkästään digitaalisina.

Painettua sanomalehteä lukee kaikista suomalaisista 55 prosenttia. Painetun sanomalehden lukeminen painottuu yli 65-vuotiaisiin. Heistä neljä viidestä lukee painettua sanomalehteä. Vähiten, alle kolmasosa, painetun lehden lukijoita löytyy 15–34-vuotiaiden ikäryhmästä.

Sekä painettuna että digitaalisena sanomalehteä lukee lähes kaksi miljoonaa suomalaista. Vain digitaalisena sanomalehtensä lukee reilut 1,7 miljoonaa suomalaista, pelkästään painettuna 418 000 suomalaista.

Digitaaliset uutissisällöt tuovat lisäarvoa perinteisen paperisen sanomalehden rinnalle ja helpottavat lukijoiden uutisnälkää lehden julkaisupäivien välissä. Verkkolehti sekä digitaaliset uutissisällöt rikastavat lukukokemusta. Lisäksi ne ovat saatavilla 24/7. Paikallislehdessä kehitämme edelleen verkkosisältöjä. Moni uutisaihe on verkossa luettavissa jo ennen paperilehden ilmestymistä.