Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Pääkirjoitus 14.6.2022 Talouden suunnittelu on kansalaistaito

Autoilija hieraisee silmiään, kun katsoo polttoaineen hintoja paikallisella tankkauspisteellä: kerralla korotus oli melkoinen. Asiantuntijat ennustavat, että bensiinin hinta kohoaa kolmeen euroon. Kuka muistaa vielä ajan, kun puhuttiin kahden euron kipurajasta?

Pakkohan tankilla on käydä, kun oma auto on töihin pääsyn ja asioiden hoitamisen kannalta välttämätön. Maaseudulla ei julkista liikennettä ole nähty vuosikymmeniin.

Polttoaineen hinnan nousu ei rokota vain yksityistä autoilijaa, vaan se kirpaisee kipeästi kuljetusalan ja muiden polttoaineita tarvitsevien yrittäjien kukkaroa. Viime kädessä maksaja on aina kuluttaja, sillä kohonneet kuljetusten hinnat valuvat lopulta tuotteiden ja palveluiden hintoihin.

Laskeeko hinta vai meneekö korotus välikäsille? Se on mielenkiintoista nähdä.

Monien raaka-aineiden maailmanmarkkinahinnat ovat lähinnä koronan ja Ukrainan sodan myötä nousseet merkittävästi ja jatkavat yhä nousuaan. Vähitellen tämä on alkanut näkyä myös tavallisen kuluttajan kauppalaskussa, jonka loppusumma kipuaa koko ajan ylöspäin.

Aiemmin saattoi luottaa, että niiden tuttujen, omaan ostoskoriin päätyvien tuotteiden hinnat pysyvät jokseenkin vakaina. Toki korotuksia tuli silloin tällöin. Nyt on joka kerta katsottava hyllyn hintalapusta, mikä on tämän päivän hinta. Yhä useammin voi todeta, että hinta on sitten viime kerran noussut sentin, kaksi tai enemmänkin. Asiantuntijat ennustavat, että syksyllä nähdään vielä mittavampi hintojen nousu. Korkealla laukkaava inflaatio syö työehtosopimuksiin neuvotellut palkankorotukset, joten ostovoima heikkenee.

Eipä taida olla sellaista tuotannon alaa, jolla kustannukset eivät olisi nousseet. Maatalouden tuotantopanosten hinnat ovat monilta osin yli kaksinkertaistuneet. Mutta tuottajille maksettava hinta ei ole noussut. Yhden laskelman mukaan tuottajan pitäisi saada maitolitrasta vähintään euro, jotta kohonneet kustannukset olisi mahdollista kompensoida. Vielä maidontuottajan saama litra hinta on kovin kaukana tuosta. Mikä olisikaan sitten kaupassa maitopurkin hinta, jos tuottaja saisi tuon euroa - varmastikin parisen euroa nykyisen laskentatavan mukaan.

Kesän aikana pitäisi tulla voimaan biopolttoaineen jakeluvelvoitteen pienentäminen, jonka odotetaan laskevan dieselin pumppuhintaa noin 12 senttiä litralta. Laskeeko hinta vai meneekö korotus välikäsille? Se on mielenkiintoista nähdä.

OPEC on luvannut lisätä öljyntuotantoaan, mutta käyneekö niin, etteivät hinnat laske, vaan joku ottaa taloudellisen hyödyn tästäkin kriisistä. Niinhän kävi koronapandemiankin aikana. Aina löytyy niitä, joille toisten kärsimys on tulonlähde. Koko laskun maksaa aina viime kädessä ihan tavallinen kuluttaja - jokainen meistä.

Kohoavien hintojen arjessa jokainen joutuu entistä tarkemmin miettimään, mihin laittaa rahansa. Perustarpeet maksavat koko ajan enemmän. Oman talouden suunnittelu on kansalaistaito, joka kannattaa opetella viimeistään nyt.