Pääkirjoitus Vallankäytössä on vastuu

Kellä valta on, se viisaasti valtaa käyttäköön. Rautalammin valtuusto äänesti tilapäisen valiokunnan selvittämään hallituksen puheenjohtajiston toimintakuntoa sekä luottamusta kokonaisuudessaan. Tarve oli syntynyt, sillä 11 valtuutettua oli kokenut, että kunnan johtajiston työilmapiirin selvittelyissä ei oltu edetty oikein. Valtuustoaloite heitettiin kehiin, kun 4. huhtikuuta kunnanhallituksen iltakoulussa esitetyistä ilmapiiriin liittyvän esiselvittelyn tuloksia oli kerrottu kunnanhallitukselle. Luottamukselliset tiedot olivat levinneet kokousväen ulkopuolelle.

Tiistaisessa valtuustokokouksessa tuotiin esille, ettei esiselvittelyjen prosessi ollut noudattanut kunnan hallintosääntöä. Samoin huomautettiin, että kunnallisessa käsittelyssä hallituksen puheenjohtajalla ei olisi ollut oikeutta ryhtyä selvittämään asiaa ilman, että asiasta on kunnanhallituksen päätös.

Kuntalain 102 pykälä mahdollistaa puuttumisen luottamushenkilön sopimattomaan kokouskäyttäytymiseen. Säännöksen mukaan puheenjohtajan tehtävänä on huolehtia kokoukseen osallistuvien asianmukaisesta käytöksestä ja tarvittaessa pyytää häiritsevästi käyttäytyvää henkilöä poistumaan kokouksesta. Epäjärjestyksen syntyessä puheenjohtajan on keskeytettävä tai lopetettava kokous.

Tähänkö täällä oikeasti käytetään aikaa?

Työturvallisuuskeskuksen kuntaryhmän julkaisema Epäasiallisen käytöksen käsitteleminen luottamuselimissä -opas, kertoo tarvittavan.

”Kunnanhallitus on toimintavelvollinen puuttumaan ja selvittämään luottamushenkilön epäasiallista käytöstä ja ryhtymään tarvittaviin toimenpiteisiin epäasiallisen käytöksen loppumiseksi. Jos luottamushenkilön epäasiallinen kohtelu kohdistuu johtavaan viranhaltijaan, työnantajaa asian selvittämisessä edustavat kunnanhallituksen nimeämät henkilöt, esimerkiksi puheenjohtaja, puheenjohtajisto tai muu kunnanhallituksen valtuuttama työryhmä. Kunnanhallituksen puheenjohtaja tai valitut kunnanhallituksen edustajat valmistelevat asian kunnanhallituksen käsiteltäväksi. Kunnalla on työnantajana velvollisuus puuttua työntekijöiden ja viranhaltijoiden väliseen epäasialliseen kohteluun.”

Siteerattu kohta sisältää itsessään toimintaohjeet, vaikka ne ovat monitulkintaiset. Rautalammilla osa valtuutetuista koki, että asian selvittelyssä oli oiottu ja jätetty kunnanhallituksen päätös selvitystyöryhmän nimeämisestä väliin. Toisaalta tekstissä todetaan, että kunnanhallituksen puheenjohtaja tai kunnanhallituksen nimeämät edustajat valmistelevat asian kunnanhallituksen käsiteltäväksi. Oliko Rautalammilla kyse juuri tästä valmistelusta vai oliko päätöksenteko hallituksen osalta sivuutettu? Olisiko hallituksen päätöstä voinut saada asiaan, jota vasta selvitettiin, onko sellaista vai ei? Olisiko ollut syytä hakea siunaus jo esiselvittelyille, ennen kuin oli edes tietoa, onko epäasiallista käytöstä ollut vai ei? Nyt nimetty tilapäinen valiokunta selvittänee nämä asiat aikanaan.

Valtuustosalissa tiistaina ollut yleisö kommentoi, että tähänkö täällä oikeasti käytetään aikaa. Yleisölle tuntui jäävän tunne, ettei koko ruljanssista saanut selkeyttä.

Hyvä, että kunnan hallinnossa ja luottamushenkilöiden tahoilla asiaa puidaan nyt perijuurin. Toivottavasti myös alkuperäinen ilmapiiriongelma hoidetaan pikaisella aikataululla, sillä nollatoleranssi epäasialliselle kohtelulle ja häirinnälle on strateginen päätös.