Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lukijoilta | Kuinka Kerkonjoen koulun lakkattaumista voidaan perustella vain taloudellisilla näkökulmilla?

On käsittämätöntä, että Kerkonjoen koulun lakkauttamista perustellaan pelkästään taloudellisilla näkökohdilla. Myöskin se on käsittämätöntä, ettei lukuja haluta avata tarkemmin. Etenkin sivistysjohtajan esitys lakkautuksen toisesta vaiheesta ihmetyttää. Säästöt tulevat kahdesta Kerkonjoen koulun eläköityvästä työntekijästä. Mitään lisäsäästöjä näiden lisäksi ei ole esitetty. Jos koulu jatkaisi kahdella opettajalla tämän jälkeen, säästö olisi aivan sama. Mikä tässä on taloudellinen näkökohta, jonka perusteella koulu pitäisi lakkauttaa? Onko tässä syy, miksi kahden opettajan -mallia ei ole haluttu esittää?

Sivistysjohtaja puhuu antaneensa vuoden lisäaikaa inhimillisyyden nimissä. Missä tämä inhimillisyys on kouluverkkoselvityksessä? Vaikutusta lapsiin ei ole selvitetty millään tavalla. Jos on selvitetty, ei ole esitetty. Lain mukaan kaikessa lapsia koskevissa päätöksissä on selvitettävä vaikutus lapsiin. Tämä ei ole suositus, vaan tämä on laki.

Kahden opettajan koulua ei ilmeisesti ole mietitty seuraavista syistä: Kunnan viranhaltijat ovat arvelleet, ettei kahden opettajan kouluun saada opettajia. Tätäkään ei ole selvitetty millään tavalla. On vain arveltu. Kyseisten henkilöiden puolelta on myös annettu ymmärtää, että Kerkonjoen koulussa on diagnoosin saaneita erityislapsia niin paljon, ettei heidän kanssaan kaksi opettajaa pärjää. Miten luulette tämän kommentin perusteella käyvän, jos erityislapset laitetaan isoon oppilasryhmään Matti Lohelle? Tähän vastauksena on tarjottu, että isommassa koulussa voi toisesta luokasta tulla toinen opettaja auttamaan tarvittaessa.

Selvityksissä ei ole esitetty myöskään koulukyytien matka-aikoja. Jos tarkoitus on kuljettaa lapset yhdellä linja-autolla Matti Lohelle, tämä tarkoittaa Kiesimältä tuleville lapsille helposti tunnin matka-aikaa kiertelyineen ja pysähtymisineen. Haluaisimmekin kysyä kuinka moni vanhempi on valmis laittamaan ekaluokkalaisen, mahdollisesti vielä erityislapsen, istumaan päivässä kaksi tuntia linja-autossa?

Myöskään iltapäiväkerhojen järjestelyjä ei ole selvitetty. Tai sitä miten mahdolliset hoitopaikkaan siirtymiset järjestettäisiin.

Ihmetyttää myös mitä tapahtuu vasta remontoidulle koulurakennukselle, josta joka tapauksessa kulut juoksee olipa siellä toimintaa tai ei.

Missä tämä inhimillisyys on kouluverkkoselvityksessä?