Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Asiasta ja vierestä Kuka hoitaa sinun asiasi

Kuulun siihen sukupolveen, joka suhteellisen suvereenisti hoitaa kaikki asiansa verkossa, chateissa ja sähköpostilla. On paikoin jopa ihan mukavaa, jos ajanvarauksen tapaamiseen, elokuviin, kampaajalle tai vaikka ravintolaan voi tehdä verkkopalvelun kautta, koska silloin voin tehdä sen juuri sillä hetkellä, kun se itselle parhaiten sopii.

Olen onnekas. Koska, jos en jotain saa hoidettua, minulta löytyy taitoa ja ymmärrystä selvittää, miten toimia tilanteessa.

Kaikilla tilanne ei ole yhtä hyvä.

On jo pitkään puhuttu siitä, kuinka kasvava digitalisoituminen tiputtaa osan ihmisistä, useimmiten vanhemmat kansalaiset monen palvelun ulkopuolelle.

Jos digitaidot ovat olemattomat tai hyvin heikot, voi jopa omien pankkiasioiden hoito olla hyvin vaikeaa. Pankissa, virastoissa ja terveydenhuollossa on yhä tarjolla fyysistä asiakaspalvelua, mutta usein hyvin rajatusti ja turha on kuvitella, että enää voisi tuosta noin vaan esimerkiksi kävellä pankkiin varatakseen ajan asuntolainaneuvotteluihin. Ensin pitää tehdä selvitykset verkossa, odotella yhteydenottoa ja jos vihreä valo syttyy niin, joku päivä istutaankin ihan pankissa.

Pari vuotta sitten alkanut poikkeusaika on korostanut tilannetta entisestään ja siksi pankit ja muut virastot ovat pyrkineet tekemään joistakin toiminnoistaan helpommin käytettäviä.

Koskaan ei tiedä, mitä elämässä tapahtuu.

Digitaidottomalle IT-apu löytyy osaavista läheisistä ja tuttavista, jos sellaisia on. Mikäli ei, on ihminen melkoisessa pulassa, koska asioiden hoito ei läheskään aina onnistu puhelimessa tai jos onnistuu, on sekin usein monimutkaista ja pitkän jonotusajan takana.

IT-tukena olemisesta ei myöskään ole hyötyä enää siinä vaiheessa, kun omainen ei esimerkiksi sairauden tai muistivaivan vuoksi pysty kertomaan, mitä asioita pitäisi hoitaa.

Poikkeusolot jatkuvat yhä ja lisäksi on tullut toisenlainen kriisi, johon liittyy aivan uudenlaisia huolia ja murheita.

Voi kuulostaa liioitellulta, mutta nyt, jos koskaan olisi tärkeää, että jokainen meistä huolehtisi omat tärkeät paperit talteen, hoitaisi verkkopankin ja vakuutusten valtakirjat kuntoon ja tekisi varalta edunvalvontavaltakirjan luotettavan läheisen kanssa. Valtakirjalla ja edunvalvontasopimuksella omainen voi hoitaa esimerkiksi läheisensä pankkiasioita, kun tämä ei enää itse kykene siihen. Sitä suositellaan kaikille aikuisille.

Asioiden ennakoinnilla voi helpottaa omaa ja läheisten taakkaa tulevaisuudessa. Koskaan ei tiedä, mitä elämässä tapahtuu. Vakava sairaus tai tapaturma voi yllättää ihan ilman pandemiaa ja sotaakin.

Sellaista tilannetta ei ole mukava ajatella, mutta toisaalta elämästä tulee ainakin mielen tasolla kevyempää, kun tietää, että joku hoitaa, sitten kun ei itse pysty.