Nyt on kylmää kyytiä suomalaisilla huoltoasemilla autoilijoille. Tankkauspisteillä on nähty ennätyskorkeita lukemia polttoaineiden hinnoissa ja moni povaa, ettei tämän päivän hinnat ole vielä pahojakaan, verrattuna tulevaan.
Huomiota on herättänyt varmasti monella autoilijalla seikka, että diesel-litra on usealla huoltamolla saman hintaista kuin 95:nen. Dieseliä käyttävien autoilijoiden kontolle lankeaa myös käyttövoimavero, joka näillä polttoainehinnoilla alkaa tuntua kohtuuttomalle. Etenkin yrittäjät, joiden elinkeino perustuu kuljetuksiin sekä raskaan kaluston liikkeessä pitämiseen, polttoaineiden hintojen nousu iskee kovaa. Kuinka maassamme pidetään rattaat pyörimässä, jos kärjistetysti valtio verottaa yrittäjät kurimukseen.
Yhtälailla pitkien työmatkojen kulkijoille matkakustannukset alkavat olla kestämättömiä. Julkiset liikennevuorot on ajettu alas maaseutukunnissa ja näin ollen työmatkoja on tehtävä omilla autoilla.
Energian tuotannossa on luotettu liikaa tuontiin, aivan kuten ruoankin suhteen. On otettu sieltä, mistä on halvalla saatu. Kotimaisen tuotannon alasajon hinta on ollut korkea. Työpaikat ovat valuneet ulkomaille matalan kustannuksen maihin. Päätökset on aikanaan tehty sen ajan hengen ja tiedon mukaan, mutta nykytilanteen johdosta maamme on tilanteessa, jossa monessa asiassa otetaan askel taakse päin.
Karrikoidusti sanoen turvetuotannon alasajo, maatalouden alasajo, metsätalouden hiilinieluksi siirtäminen, paperiteollisuuden alasajo sekä energiatuotannon ulkoistaminen ovat vielä korjattavissa, mutta päätöksiä on tehtävä pian.
Polttoaineverotuksesta ja käyttövoimaveron alentamisesta on vain puhuttu. Tässäkin kohtaa olisi aika puheiden sijasta toimia.
Kuinka maassamme pidetään rattaat pyörimässä, jos kärjistetysti valtio verottaa yrittäjät kurimukseen?