Lukijoilta: Kuinka käy kuntien omille ruokapalveluille?

Sinikka Korhonen, Erja Vesterinen, Kari Matilainen, Enni Rossi

Katsoimme aiheelliseksi nostaa keskusteluun ja tuoda ihmeteltäväksi, mitä hyvinvointialueelle siirtyminen 1.1.2023 tarkoittaa niille Rautalammin vanhuksille tukipalvelun osalta, joilla on ateriapalvelu.

Palvelu tuotetaan kunnan omassa keskuskeittiössä kotona sekä palveluasumisyksiköissä asuville vanhuksille. Ateriat toimitetaan 7 päivänä viikossa lämpimänä asiakkaalle hänen toiveensa huomioiden. Myös juhlapyhinä.

Hyvinvointialueelle siirtymisen myötä olemme menettämässä tämän toimivan, kustannustehokkaan, laadukkaan ja asiakaslähtöisenpalvelun tuottamisen niin sanotulle in-house -yhtiölle. Hyvinvointialueen valmisteleva työryhmä VATE on antanut tukipalveluiden tuottamista koskevan selvityksen/mahdollisen tuottamisvastuun in-house -yhtiölle.

Mahdollisuuksia järjestää palveluntuottaminen muilla tavoin olisi, mutta ne on pudotettu pois kilpailusta vedoten kiireiseen aikatauluun. Ei ole aikaa valmisteluun ja erilaisiin asetuksiin.

Käytännössä tämä tarkoitta ,että edellä mainittu ateriapalvelu lakkautetaan ja uusi toimittaja tullee tuottamaan palvelun asiakkaillemme vuoden 2023 alusta alkaen.

Ateriat toimitetaan mahdollisesti kylmänä 2-3 kertaa viikossa Suonenjoelta tai jopa Kuopiosta saakka. Eikö kuulostakin järjettömältä?

Miksi pirstaloida hyvin toimiva ja asiakkaan huomioiva palvelu?

Miksi pirstaloida hyvin toimiva ja asiakkaan huomioiva palvelu? Onko tässä päätöksessä ajateltu asiakkaan hyvinvointia? Miten palvelun muutos vaikuttaa hänen mahdollisuuteen asua omassa kodissaan ja elämän laatuun? Entä paljon puhutut; lähiruoka, ilmaston muutos, hiilijalanjälki?

Nämä toimenpiteet eivät ainakaan edistä näitä asioita. Miten on hoito- ja hoivamenojen kasvun hillintä?

Emme usko että nämä toimet tuovat säästöä. Aluevaalit lähestyvät ja päätöksiä ollaan tekemässä tukipalveluiden osalta ennen kuin yhtään ääntä on annettu. Miten on vaikuttamismahdollisuuksien laita?

Toki aluevaltuustot päättävät kuka palvelut tuottaa, mutta vaihtoehtoja ei taida olla kuin yksi.

Viitaten Markku Rossin kirjoitukseen Paikallislehti Sisä-Savossa 25.11. ruokapalvelujen osalta hankintalaki vaatisi soveltamispykälään muutosta tai voimaanpanolakiin siirtymäsäännöstä, jotta kunta voisi tuottaa tukipalvelut suoraan hyvinvointialueelle.

Eikö tämä muutos olisi pitänyt tehdä jo ennen muita toimia tukipalveluiden osalta? On useita kuntia, joissa on jo nyt hyvin toimivat mallit. Näitä ollaan nyt uudistuksen myötä romuttamassa.

Kommentoi