Passipaikka: Joulukauppa virkistymässä vuoden takaisesta

Anne Hakkarainen

Anne Hakkarainen

Posti on tuonut koteihin yritysten jouluisia lahjakuvastoja jo hyvissä ajoin. Niitä on mukava selata ja miettiä, mitä voisi läheisille hankkia lahjaksi ja mitä voisi toivoa itselleen.

Kun lapset olivat pieniä, lelukuvastot olivat tärkeitä. Lapset ympyröivät sieltä lahjatoiveita sivukaupalla ja heitä piti toppuutella, että joulupukki ei voi mitenkään kaikkea tuoda vaan vain muutamia lahjoja. Kyllähän sieltä sitten suosikkilelut löytyivät pohdinnan jälkeen.

Koronapandemian rajoitusten purkamisen myötä kuluttajien liikkuminen on jälleen lisääntynyt, mikä vaikuttaa myös joulukaupan piristymiseen.

Kaupan liiton jäsenkyselyn mukaan 29 prosenttia kaupoista odottaa joulumyynnin kasvavan viime vuoteen verrattuna ja 13 prosenttia ennakoi sen pienenevän.

Yli neljäsosa kaupoista ennakoi joulukaupan aikaistuvan muun muassa Black Fridayn yhteyteen.

Myös erilaiset muut kampanjat ja pienemmät sesongit hajauttavat kauppaa jo ympäri vuoden.

Lahjakortti paikallisesta liikkeestä on kätevä lahja.

Varsinkin osa urheilu-, elektroniikka- ja muotikaupoista ennakoi joulusesongin aikaistuvan. Näillä aloilla koetaan myös jonkin verran tuotteiden saatavuusongelmia.

Joulukuu on kuitenkin edelleen ehdottomasti tärkein myyntikuukausi Suomessa toimivalle kaupalle.

Joulukuun myynti kasvaa vuoden kuukausikeskiarvoon verrattuna noin viidenneksen.

Lahjaostosten perässä ei tarvitse aina lähteä kauas vaan niitä löytää omalta paikkakunnaltakin.

Jos mielessä ei ole varmaa tuotetta tai palvelua, mitä haluaa antaa lahjaksi, lahjakortti paikallisesta liikkeestä on kätevä lahja. Se palvelee ja ilahduttaa kaikkia osapuolia.

Kommentoi