Passipaikka: Pienetkin arkiset askareet tekevät hyvää selälle

Kuvituskuva. Annamaija Herola
Anne Hakkarainen

Anne Hakkarainen

Valtakunnallinen etätyösuositus päättyy lokakuun puolivälissä. Työpaikoilla siirrytään etätöistä takaisin lähitöihin joko kokonaan tai sovitusti soveltaen.

Kotikonttorin työskentelyolosuhteet poikkeavat usein toimiston varustelusta, ja töitä on tehty niin keittiöpöydän ääressä, kotisohvalla kuin vaatehuoneen perukoilla.

Moni on pärjännyt ilman sähköpöytää ja satulatuolia, kunhan istuma-asentoa on muistanut vaihdella ja tukea selkää tarvittaessa vaikka sohvatyynyillä.

Ensimmäisenä huonot työskentelyolosuhteet alkavat tuntua niska-hartiaseudussa ja hiirikädessä. Myös alaselkä alkaa herkästi temppuilla.

Selkäliiton mukaan jopa 80 prosenttia suomalaisista kokee selkäkipua elämänsä aikana. Selkäkipu paranee usein itsestään, mutta sillä on tapana uusiutua.

Selkäoireet ovat yleisimpiä syitä sairauspoissaoloihin. Kela maksoi vuonna 2020 sairauspäivärahoja selkäsairauksien takia lähes 83 miljoonaa euroa, ja korvattuja päiviä oli yli 1,4 miljoonaa.

Kävelylenkin yhteydessä voi tehdä kuntosaliharjoittelua ulkona.

Selkäkivuille altistavia tekijöitä ovat perimä, liikunnan vähäisyys, ylipaino, tupakointi, psykososiaaliset tekijät, raskas fyysinen työ ja tapaturmat.

Tällä viikolla vietetään valtakunnallista selkäviikkoa. Selkäviikolla tuodaan esiin selän terveyden merkitystä ja kannustetaan ihmisiä itsehoitoon. Asiantuntijat vinkkaavat, että pienetkin arkiset askareet tekevät hyvää selälle. Silloinkin kun selkä oireilee, kannattaa liikkua kivusta huolimatta. Paikallaanoloa on hyvä tauottaa ja tehdä helppoa taukojumppaa.

Monella paikkakunnalla on ulkoliikuntapaikkoja, joista löytää erilaisia lihaskuntovälineitä. Kävelylenkin yhteydessä voi tehdä kuntosaliharjoittelua ulkona.

Kommentoi