Passipaikka: Pyörän valot kuntoon eteen ja taakse

Liikenneturva suosittelee yhtäjaksoisesti palavaa polkupyörän valoa. Katja Luoma
Anne Hakkarainen

Anne Hakkarainen

Viime viikolla autolla ajaessa ihmettelin, mikä punainen valo vilkuttaa kaukana edessä tienreunalla.

Lähemmäs tullessa huomasin tummiin vaatteisiin pukeutuneen pyöräilijän ja pyörässä olevan punaisen vilkkuvan takavalon.

Vilkkuva valo auttoi havaitsemaan pyöräilijän hyvissä ajoin. Se lisää turvallisuutta liikenteessä.

Tieliikennelain uudistus vuonna 2020 toi polkupyörän punaisen takavalon pakolliseksi pimeän ja hämärän aikaan.

Liikenneturvan viime syksyn seurantojen mukaan takavalo oli käytössä jo yli puolella pyöräilijöistä. Vuotta aiemmin takavaloa käytti vain viidesosa pyöräilijöistä. Myös etuvalon käyttö yleistyi.

Lakimuutos ja siitä tiedottaminen on lisännyt polkupyöräilijöiden valojen käyttöä. Valojen puuttumisesta poliisi voi määrätä 40 euron liikennevirhemaksun, mikä on voinut myös vaikuttaa valojen yleistymiseen. Liikennevirhemaksun hinnalla saa jo kunnolliset pyörän valot, vahvistaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa.

Pyörän valoille asetetut vaatimukset koskevat vain valojen väriä ja suuntaa.

Pyörän valoille asetetut vaatimukset koskevat vain valojen väriä ja suuntaa. Muiden ajoneuvojen tapaan polkupyörässä eteenpäin näytetään vaaleaa valoa ja taaksepäin punaista valoa.

Säädöksiä vilkkuvien polkupyörän etu- ja takavalojen käytöstä ei ole, mutta Liikenneturva suosittelee yhtäjaksoisesti palavaa polkupyörän valoa. Pyörän valaisimet voidaan korvata vastaavilla polkupyöräilijään kiinnitetyillä valaisimilla.

Tällä viikolla vietetään valtakunnallista Pyöräilyviikkoa. Nyt on hyvä tarkistaa pyörän säädöt, renkaiden ilmanpaineet, ketjut, heijastimet ja myös valot kuntoon ja nauttia pyöräilystä turvallisesti.

Kommentoi