Passipaikka: Kevät käynnistää moottorit ja myös korttelirallin

Veera Järvenpää

Kun lumet katoavat kaduilta kevään mukana, käynnistyvät myös moottoripyörien ja mopojen moottorit. Autojen korttelirallikin tuntuu kiivastuvan sitä mukaa, mitä valoisammaksi yöt kääntyvät.

Mopoilu ja autoilu on ollut kiinteä osa nuorisokulttuuria jo vuosikymmenet. Maaseutumaisissa kaupungeissa tai pienissä maaseutukunnissa kasvaneille tai niissä eläville kortteliralli on tuttu ilmiö. Nuorille se on tapa viettää aikaa ja pitää hauskaa porukalla, mutta menoa kodeista kuunteleville ihmisille pärinä ja pörinä ovat lähinnä haitta.

Vaikka viime viikolla vielä oli pakkasöitä, Rautalammin kunnanhallitus on jo ehtinyt pohtia mopoilun tuomia haittoja ja liikenneturvallisuutta.

Uusi tieliikennelaki astui voimaan vuosi sitten kesäkuussa. Siinä sanotaan lyhyesti, että ”tarpeeton ja häiritsevä ajoneuvolla ajo on kielletty”. Kaikkea liikkumista tiellä ei voi mitenkään estää tai kieltää eikä myöskään puhdasta huviajelua ole lailla nyt kielletty, mutta poliisin tehtäväksi jääkin arvioida, milloin ajaminen on tarpeetonta, päämäärätöntä tai metelin ja päästöjen osalta häiritsevää.

Jos alkaa tuntua siltä, että korvatulpat eivät riitä vaan ralli repii hermot riekaleiksi, kannattaa hengittää sisään. Fiksumpaa kuin asiaan itse puuttuminen voi olla jopa kilautus poliisille. Poliisi nimittäin on lain silmissä oikea taho määrittelemään myös sen, onko mopoilevien tai autoilevien nuorten kokoontumiset tarpeettomia ja häiritseviä.

Rinnakkain rauhassa eläminen vaatii kompromisseja. Kun yhdessä vaakakupissa on oikeus viettää vapaa-aikaa ja toisessa oikeus kotirauhaan, ei tasapainottelu ole helppoa. Tällöin yhteistyö nuorisotoimen ja erityisesti nuorten itsensä kanssa on avainasemassa. Tähän tulokseen tuli myös Rautalammin kunnanhallituskin.

Kommentoi