Passipaikka: Virtuaalimaailma tarjoaa monia mahdollisuuksia

Anne Hakkarainen

Anne Hakkarainen

Välillä ihmisen on käytävä epämukavuusalueella, jotta hän oppii uutta ja ajatusmaailma avartuu.

En ole milloinkaan pelannut pelejä millään pelikonsolilla, joten oli outoa ja jännittävää kokeilla Futurialla virtuaalilaseja ja niihin kuuluvia käsiohjaimia.

Nappuloita painamalla ja liikuttamalla pystyi kulkemaan Keksintöjen viikon -messutapahtumassa virtuaalisesti.

Tapahtumassa olisi voinut puhua muiden hahmojen kanssa, mutta minulla meni energia ja keskittyminen täysin ohjainten käyttöön ja itseni paikallistamiseen. Tosin en edes tiennyt, olinko siellä näkyvänä hahmona vai näkymättömänä.

Kokemus oli hieno. Kolmiulotteinen maailma tarjosi messuilla hyviä mahdollisuuksia tuote-esittelyihin ja elämyksiin vaikka kallionreunalla, jossa syvyysvaikutelma näytti hämmästyttävän todelta.

Nuorille virtuaalimaailma on hyvin tuttua pelien kautta ja varmasti myös monelle aikuiselle. Vaikka pelaamista usein moititaan, on siinä myös hyviä puolia.

Isojakin tapahtumia pystytään toteuttamaan turvallisesti.

Pelatessa muun muassa koordinaatio, avaruudellinen hahmottaminen ja kielitaito kehittyvät kuten myös strateginen ajattelu ja sosiaaliset taidot.

Pelaamistaidoista on hyötyä myös opiskelussa, sillä simulaattoreita käytetään esimerkiksi metsäopetuksessa ajo- ja hakkuukoneen käytössä ja logistiikassa pyöräkuormaajan, kappaletavara- ja puutavaranosturin käytössä.

Näin korona-aikaan virtuaaliyhteys korostuu, sillä isojakin tapahtumia pystytään toteuttamaan turvallisesti ja myös ympäristöystävällisesti etänä.

Uudenlaiset etäläsnäolon muodot lisääntyvät kokouksissa, koulutuksissa ja tapahtumissa ja jäävät hyvin todennäköisesti elämään koronan jälkeenkin.

Keskustelu