Passipaikka: Rajallinen ruutuaika jättää tilaa muullekin tekemiselle

Päivi Halonen

Päivi Halonen

Jo pienet lapset käyttävät sujuvasti älylaitteita ja katselevat netissä ohjelmia. Vaikka lapsi olisi teknisesti hyvinkin taitava, hänen taitonsa ymmärtää näkemäänsä ei kypsy teknisen osaamisen myötä.

Netissä on kuvia ja videoita, joita ei ole tarkoitettua lapsille. Youtubesta yksin lastenohjelmia katseleva lapsi voi klikata näytölle muutakin kuin Pipsa Possua tai Lego Ninjagoa.

Lapsi ei itse pysty säätelemään omaa netin käyttöään, vaan tarvitsee aikuisen tekemään valintoja ja asettamaan rajat. Älylaitteiden sekä netin turvallista käyttöä tulee harjoitella yhdessä lapsen kanssa.

Lapselle sopivat sivut voidaan tallentaa nettiselaimen suosikkilistalle. Tietokoneen, tabletin tai muiden laitteiden suojauksilla ja esto-ohjelmilla voidaan estää pääsy ei-toivotuille sivuille.

Katselutilanteessa lapsi on usein yksin, sillä harvalla aikuisella on aikaa tai mielenkiintoa katsoa toistuvasti piirroshahmon seikkailuja. Mutta lastenohjelmienkin viestintä on yksisuuntaista eikä lapsi osaa sitä itse pysäyttää, vaikka kokemus olisi pelottava tai muuten epämiellyttävä.

Aikuisen olisi syytä olla edes kuuloetäisyydellä ja valmiudessa keskustelemaan ruutuyllätyksistä.

Lapsi voi klikata näytölle muutakin kuin Pipsa Possua.

Kasvavan sukupolven haaste on, että netissä ollessaan lapsi on usein paikallaan. Pienen ihmisen kokonaisvaltaiselle kehitykselle tärkeä liikkuminen jää aina vaan vähemmälle.

Sovellukset ja pelit koukuttavat aikuisiakin, joten takavasemmalta tuleva lapsen pelin sammuttava aikuinen voi valmistautua raivokkaaseen vastarintaan.

Kuten muistakin yhteiselon pelisäännöistä, myös älylaitteiden käytöstä voi sopia yhdessä etukäteen. Ruutuaika voidaan asettaa vaikka viikonpäiväkohtaisesti.

Keskustelu